In het Zeeuwse Oost-Souburg is de bouw van een nieuwe school stilgelegd, nadat was ontdekt dat de fundering en het skelet van het gebouw 180 graden zijn gedraaid ten opzichte van de tekeningen. Dat maakt de basisschool, de Tweemaster-Kameleon, bekend in een brief aan de ouders.

“Simpel gezegd zit de voorkant aan de achterkant en de achterkant aan de voorkant”, zegt wethouder Rens Reijnierse van de gemeente Vlissingen tegen Omroep Zeeland.

Gisteren werd het probleem ontdekt door personeelsleden van de school. Zij merkten op dat bepaalde elementen, waaronder een trap, niet klopten met de tekeningen. “Vrij bizar dat wij het zelf signaleerden”, vindt directeur Ruud Hoogesteger. “Op de bouwplaats zou je dat toch moeten zien, met die tekeningen.”

Op zoek naar een oplossing

Hoe het fout kon gaan, is nog onduidelijk. De gemeente gaat met de aannemer op zoek naar een oplossing. “Er moet zo snel mogelijk een gebouw komen dat naar wens is van de school en waar we veertig jaar mee vooruit kunnen”, stelt Reijnierse. “Eind volgende week moet duidelijk zijn wat de oplossing gaat zijn.”

De oplevering van het gebouw was in november of december van dit jaar gepland. Na de kerstvakantie moesten de leerlingen erin kunnen. De school houdt rekening met vertraging, maar de wethouder is optimistisch: “Er is geen reden om aan te nemen dat dat niet gaat lukken.”

‘Bizarre wending in bijzonder dossier’

De nieuwbouw van de Tweemaster-Kameleon heeft een lange aanloop gehad. De discussie over de nieuwbouw duurt al zo’n twintig jaar. In de gemeenteraad zijn lange debatten geweest over het onderwerp. Zo zijn verschillende locaties aan bod gekomen, maar steeds was er te weinig ruimte voor een brede basisschool met bijbehorende voorzieningen.

Uiteindelijk is besloten het oude gebouw te slopen en op dezelfde plaats nieuwbouw neer te zetten. “Ik heb een plechtige belofte afgelegd dat de bouw van die scholen op die plaats zou doorgaan”, zegt Reijnierse. “Ik dacht een paar weken geleden dat ik kon zeggen: nu gaat er niks meer mis, maar het kan dus blijkbaar altijd misgaan.”

“Al met al een bizarre wending in dit toch al bijzondere dossier”, meldt de school.